torsdag 13 september 2012

Torsdag

Blev en powerwalk innan frukosten :-) Helt underbart att få komma ut på morgonen, mötas av solens strålar, se daggen i spindelnäten och känna hur dagen vaknar. Alla sina tankar som samlas och ger energi för kroppen, hur miljön runt dig skänker stimulans bland träden, bladen, gruset under fötterna och den friska luften som du andas in. Ja, helt underbart :-)

Tyvärr hade vår mentor förhinder, så några testresultat från promenaden iförrgår blev det inget.
Däremot har vi lärt oss lite om hur vi räknar kilokalorier och kilojoule. Jag granskade sedan den Isländska yogurten Skyr, som jag ofta äter till mellanmål.

Det visade sig att den per 100g hade 76kcal, (1 port 160g, 120kcal) och när jag räknade ut sockerinnehållet kom jag fram till fyra sockerbitar i den. Vilket jag tyckte var mycket, socker är socker oavsett vart den kommer ifrån. Men det ger mer att få sockret från t.ex ett glas mjölk än ett glas cola, då mjölken även ger vitaminer, colan ger ju bara tomma kalorier då den saknar näringsinnehåll.

Men som sagt, att få i sig sockret från ett äpple är bättre än godis eller saft, då det finns näringsämnen i äpplet som är nyttigt för oss.  Sötningsmedel ska man vara försiktig med, då det ej är naturligt och ger högre belöning än vanligt socker, och då hamnar vi lättare in i ett beroende.

Ja detta är verkligen intressant och jag varnar er redan nu, att jag säkert kommer bli jätte stönig om detta ;-p det kan du ju inte äta och det innehåller för mycket socker ånej det där är ju giftigt och usch vet du hur mycket fett och kalorier det innehåller.

Nja får hoppas att det inte urartar sig så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar