tisdag 18 september 2012

Klassråd och konditionstest

Japp hade mitt första klassråd någonsin! idag. Vi pratade mest om hur de första veckorna varit och några punkter som vi ville ta upp från klassen.

Jag är ju också med i elevrådet, och det bestämdes att jag skulle vara ordinarie, känns som de litar på mig, eller? Ingen annan ville ju så det kändes mer som en lättnad från klassen att jag tog den rollen, men tror/hoppas på att de känner förtroende för mig med den uppgiften.

På lektionen idag var vi i full tjov med att lära oss, hur man utför ett konditionstest på cykel. Och jag kan säga med bevis att kondition är en färskvara och du ska ej jämföra dig med andra. De gjorde testet på mig och bara i början fick de höja mig från 75w (som jag hade första gången) till 100w.

När jag gjorde testet början på terminen hade jag inte tränat kontinuerligt på 2 månader, vilket gav mig ett visst resultat, nu under denna månaden som gått, har jag sprungit ett par ggr i veckan, promenerat, styrketränat och gått på pass. Det har gett resultat! Mitt värde idag är så mycket bättre än för ca 5 veckor sen, helt sjukt. Jag ligger idag runt elitnivå :-) Känns så jäkla bra och jag känner mig så taggad.

Konditionstest är bra att göra för en otränad att få lite koll på vart man ligger, lägga upp en plan och sedan göra en återkoll. Det motiverar personen att höja sin kondition tills nästa gång. Och en bra koll för tränade för att få lite på svart o vitt, och kunna se om man kan pressa sig, och låg jag där jag tänkt osv.....

Nä nu måste jag planera för mina lektioner och ta ett mellanmål, kram på er :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar