måndag 30 juli 2012

Något att fundera på


Kom och tänka på vad vi vill här i livet, jag menar det är så lätt att drömma sig bort och önska sig en annan tillvaro. Men att göra något åt saken, är något annat. Känner flera och har stött på många som vill ändra sitt liv och önskar sig saker, men gör de något åt detta?

Det verkar som att många pratar men inget gör. De verkar ha ursäkter till varför de inte tar tag i livet eller bara ändrar på en liten detalj. Jag brukar tänka att om du verkligen vill ha något, ja då skaffar du dig det. Men det är lättare sagt en gjort. Fast jag måste också säga, att många saker i vårt liv kan vi ändra på och göra något åt så länge vi får tummen ur.

Har en arbetskollega som önskar sig vara doktor, eller iallafall få en högre utbildning och med det ett välbetalt jobb. Han har familj och frun har just fått deltidsarbete, så ekonomiskt kan det bli tjärvt. Men hur många familjer har inte haft en förälder som börjat plugga igen och sen fått arbete, ett arbete där de trivs.

Om man ser över sina möjligheter och planerar efter det, borde väl det mesta kunna ordnas? Jag menar, jag är själv lite rädd men samtidigt förväntansfull inför plugget. Har velat studera igen, men aldrig riktigt vågat tänka igenom det, eller hur det skulle bli. Jag har varit trött på mitt liv med sporadiska arbetstillfällen, aldrig lediga helger och ovisshet inför nästa månad.

Vem vill inte ha en vardag där man trivs och gör det som känns rätt för sig. Jag brukar säga att även om du har en partner, får du inte glömma bort dig själv. Självklart måste sitt förhållande ha tid för varandra och gemensamma stunder, men det är också nyttigt och nödvändigt att ha tid för sig själv. För hur ska du annars orka om du glömmer bort dig själv? Hur mår du då? Jag menar, du hade väl intressen innan du träffade din partner, och det är ju viktigt att hålla på med det som gör en glad, så att vi ska må bra.

Jag har ett intresse för att träna, gå på gym och komma ut i jogging spåret. Men energin till att få träningen bra planerad, har varit svag. Dels för de olika arbetstillfällen som gjort mig trött, och att jag inte riktigt har tagit på vara, på de lediga dagar jag haft. Så jag har ett mål, att när min tillvaro har landat mer omkring mig, ska jag satsa mer på min träning. För det är något som får mig att må bra, både fysiskt o psykiskt.

 Det behövs lite äventyr och spänning. Vi måste ha mål här i livet, även de små sakerna boostar oss. Det gör gott, och höjer vår självkänsla när vi tar tag i vårt liv, eller uppnår ett mål. Att veta, att jag kan, jag klarade och jag gjorde, är något så otroligt givande och en underbar känsla. Det är en kick för självförtroendet och det visar också att, ja du är stark och ja du kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar